דלקת גרון מדבקת

סוגי דלקות גרון מדבקות
דלקת גרון מדבקת

דלקות גרון נוטות תחילה להתאפיין בכאב גרון. רוב דלקות הגרון נגרמות על ידי זיהומים נגיפיים או חיידקיים כגון חיידק הסטרפטוקוקוס או צינון ויראלי. חומרים שונים הגורמים לגירוי כמו עשן, אבק ואדים כימיים, יכולים לעורר דלקת גרון.

דלקת גרון ברוב המקרים אינה עניין רציני, מלווה בצינון, נזלת ודלקות אוזניים, במיוחד אצל ילדים ותינוקות.

הדלקת חולפת לאחר מספר ימים. אך עם זאת, חשוב לבחון את הגורם לדלקת. כאב גרון יכול לאותת ולהעיד על מחלות ילדות רבות כמו חצבת, אבעבועות רוח או מחלת השנית.

סוגי דלקות גרון מדבקות

דלקת גרון ספטית –  נגרמת על ידי זיהום חיידקי ומלווה בכאב גרון. חיידק הסטרפטוקוקוס עלול לגרום לדלקת גרון. הדלקת מתפשטת בקלות רבה בקרב ילדים ומשפחות. שכיחה יותר בקרב ילדים מעל גיל שלוש שנים ומתפתחת באופן מואץ.

התסמינים האופייניים הם חום גבוה, שקדים אדומים ונפוחים בעלי כתמים לבנים ובלוטות לימפה צוואריות נפוחות. סימנים נוספים הם כאבי ראש ואוזניים, צמרמורות, בחילות והקאות.

פארינגיטיס –  דלקת גרון אשר יכולה להיות אקוטית או כרונית. אולם רק לעיתים נדירות עשויה להיות רצינית, מלבד המקרים בהם הנשימה מושפעת על ידי הרקמות הנפוחות והדלקתיות.

לרינגיטיס–  דלקת של תיבת הקול הגורמת לכאב גרון וצרידות. דלקת זאת עשויה להמשך תקופה קצרה או לחילופין להמשך לפרק זמן ארוך יותר. מקורה לעיתים קרובות מצוי בזיהום נגיפי. היא נוטה להימשך 1-2 שבועות. דלקת גרון כרונית נוצרת מגירוי כרוני המשפיע על מעשנים ואנשים המשתמשים בקולם רבות. בנוסף, דלקת זאת עלולה להתרחש על ידי דלקת גרון חריפה שלא טופלה כראוי.

דלקת גרון סטרפטוקוקאלית– זהו זיהום גרון חריף המתפתח על ידי חיידק הסטרפטוקוקוס מקבוצת A. מחלת השנית היא צורה נוספת לזיהום סטרפטוקוקאלי מקבוצה זאת.

חיידק הסטרפטוקוקוס עשוי להדביק רבים, ועלול להמשך זמן רב אם לא מטופל. הסימפטומים הם רירית גרון מגורה בעלת גוון אדמדם הגורמת לכאב. בנוסף, לעיתים נצפים כתמים לבנים על השקדים, כאבי בטן, חום נפיחות בלוטות לימפה וכאבי ראש.

טונסיליטיס –  היא דלקת שקדים נפוצה המאופיינת בכאב באזור השקדים בגרון  ומאופיינת גם בקושי בליעה. כתמים לבנים עשויים להופיע על השקדים. קיימים שלושה סוגים של דלקת שקדים: דלקת אקוטית שמקורה בזיהום חיידקי או נגיפי, תת אקוטית וכרונית. דלקת שקדים כרונית עשויה להמשך זמן רב אם לא מטופלת כראוי,  ואחראית על הכאב בגרון.

השקדים הם בלוטות של רקמת לימפה הממוקמים משני צדי הגרון. ילדים צעירים נמצאים בסיכון מוגבר לדלקת שקדים שמקורה בזיהום נגיפי ואילו מבוגרים חשופים לזיהום חיידקי.

דלקת שקדים בקרב מבוגרים עשויה לסמן על פעילות בלתי תקינה של המערכת החיסונית. התקפים חוזרים ונשנים עלולים ליצור מצב כרוני של דלקות. עם חלוף הזמן, רקמת השקדים הופכת למצולקת, בעלת שקעים ודלקתית.

אבחון וטיפול בדלקת גרון מדבקת

בעבר, מטופלים אשר הציגו סימנים של גרון אדום, חום, שינוי ברקמת הגרון וכתמים לבנים על הלשון והשקדים, התבקשו למסור דגימות תרבית מהגרון ולהמתין 24-48 שעות עבור התוצאות. אם ממצאי הבדיקה היו חיוביים, המטופל נדרש ליטול אנטיביוטיקה.

הרפואה המודרנית, מציעה פתרון לעיכוב וחוסר הנוחות הנגרם בעת ההמתנה, על ידי בדיקת חיידק סטרפטוקוקוס מהירה.

האבחון נעשה בצורה פשוטה, יעילה ומהירה. הדגימה נלקחת מהחלק האחורי של הגרון והשקדים, באמצעות מקלון צמר גפן המוכנס לשפופרת מתאימה.

התוצאות המתקבלות מוצגות לאחר כ- 15 דקות בלבד. בדיקה שלילית אינה שוללת את נוכחותה של דלקת הגרון, במקרים בהם הדגימה בוצעה באופן שגוי. ניתן לאמת את התוצאות השליליות על ידי תרבית גיבוי. כדי לקבל את תוצאות התרבית, המטופל ייאלץ להמתין כ-48 שעות.

הרפואה הקונוונציונאלית מציעה טיפול יעיל ביותר כנגד דלקת הגרון, שכן עלולה בחסרונו ליצור סיבוכים בריאותיים משמעותיים.

אנטיביוטיקה הינה כלי טיפולי יעיל. הטיפול המסורתי והעתיק הינו שימוש בפניצילין, למרות שרופאים רבים מדווחים על כישלונות טיפול.

אנטיביוטיקה נפוצה אחרת היא צפלוספורין וצפלקסין או תרופות המבוססות על אריתרומיצין. האנטיביוטיקה מפחיתה את חומרת המצב ומקלה על התסמינים והסיבוכים.

תקופת ההידבקות חולפת לאחר 24 שעות של שימוש אנטיביוטיקה ואילו תחושת ההקלה על התסמינים מתרחשת לאחר 24-36 שעות. חשוב להקפיד על צריכת נוזלים מוגברת ומנוחה.

ראו גם:

תרופות נפוצות לטיפול בדלקת גרון

חיידק הזיקה – חיידק באזורים טרופיים

ההבדלים בין חיידק הזיקה לשפעת

דילוג לתוכן